پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
4432
-
الف
+

تنها یخچال باقی مانده از دوره قاچار ثبت ملی می‌شود

به همت شهرداری و میراث فرهنگی استان گیلان تنها یخچال باقی مانده از دوره قاچار ثبت ملی می‌شود.

به همت شهرداری و میراث فرهنگی استان گیلان تنها یخچال باقی مانده از دوره قاچار ثبت ملی می‌شود.

به گزارش آی‌فیلم، به همت شهرداری رشت و سازمان میراث فرهنگی گیلان، تنها یخچال باقیمانده گیلان احیا شد و به دنبال این احیا، پرونده پیش ثبتی یخچال «چمار سرا» به کمیسیون بررسی آثار و بناهای میراثی کشور ارسال شد.

مهدی میرصالحی کارشناس ثبت آثار اداره کل میراث فرهنگی و ناظر میراثی این پروژه در مورد یخچال‌های رشت گفت: در گیلان گودال‌های بزرگی به عمق ۱۰متر و دهانه ۲۰ متر می‌کندند و خاک حاصل از دپوی گودال را به صورت دیوار چینی گودال بالا می‌آوردند. در کف یخچال تنبوشه‌های سفالی تعبیه می‌شد تا آب حاصل از آب شدن برف و یخ به بیرون هدایت شده و مانع از آب شدن بقیه برف‌ها شود.

میرصالحی ادامه داد: اطراف گودال را هم با کاشت درختان آزاد محصور می‌کردند. این درخت‌ها نقش عایق و خنک کننده و سایه انداز را برای یخچال‌ها داشت و افزون بر آن ریشه‌های بلند و قطور درختان آزاد باعث می‌شد، خاک دیواره اطراف یخچال چسبندگی پیدا کرده و با باران‌های پی در پی گیلان شسته نشود.

میرصالحی در آخر افزود: با توجه به احیای این یخچال با اعتبارات شهرداری رشت و  نظارت میراث فرهنگی، پرونده پیش ثبتی باغ قدیمی «سالار مشکات» و همچنین یخچال طبیعی داخل باغ، شامل مشخصات و قدمت باغ و یخچال به سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال شده و امیدواریم تنها یخچال طبیعی گیلان با معماری متفاوت و همچنین باغ سالار مشکات در لیست بناهای میراثی کشور ثبت شود.

ص گ / ح ی

نظر شما
ارسال نظر